We gebruiken cookies op onze website.

Tools voor bewustwording

Scan en Advies

Met de scan en advies Geldzorgen de Baas creeëren we inzicht in de mate van bewustzijn, kennis en vaardigheden rondom geldzorgen binnen jouw organisatie. Een basis voor verbeterkansen en een nulmeting voor het monitoren van resultaten! Wil je meer ontdekken?

Neem dan nu contact op!

Scan en Advies? Onderdeel van een effectief proces!

Scan en advies zijn twee onderdelen die belangrijk zijn voor een effectief proces. Hierdoor wordt er inzicht gegeven in de mate van bewustzijn, kennis en vaardigheden rondom geldzorgen binnen jouw organisatie. Geldzorgen De Baas zorgt voor een basis voor verbeteringen binnen organisaties, waardoor geldzorgen voorkomen of verholpen kunnen worden én dat er ook over gepraat wordt, want er hangt nog steeds een taboe op het onderwerp geldzorgen. Door Geldzorgen De Baas en de scan wordt dit taboe verbroken.

Bekijk de proceskaart

35% van de werknemers heeft moeite met rondkomen
1 op de 5 werknemers heeft moeite met het betalen van rekeningen
Werknemers met geldzorgen zijn vaker en langer ziek
Nog geen 20% van mensen met geldzorgen vindt de weg naar schuldhulpverlening

''Wil jij ook weten waar de verbeterkansen in jouw organisatie liggen? Neem dan contact met mij op!''

Iris van der Wal
Contract- en relatiemanager

Een glasheldere visie geeft richting aan antwoorden

De concrete oplossingen die Moedige Dialoog binnen de aanpak Geldzorgen de Baas aanbiedt zijn het resultaat van een flinke portie praktijkervaring en een hele heldere visie op de aanpak van schuldenproblematiek. Deze inhoudelijke pijlers borgen een duurzaam resultaat en vormen daarom het uitgangspunt binnen de mix aan oplossingen die we aanbieden:

Vertrouwen

Wanneer je ontdekt dat je een geldzorgen hebt, is dat probleem nog niet gedeeld. Schaamte en angst vormen dan drempels om dat te delen. Wanneer durf jij je kwetsbaar op te stellen en je geldzorgen te delen?

Ondersteuning

Alleen een probleem wat is gedeeld is een probleem wat je kunt helpen op te lossen. Binnen de gevoeligheid van geldzorgen wil je natuurlijk oplossingen gebruiken die werken.

Bewustwording

Het bewust zijn van geldzorgen is geen vast gegeven. Wat de één als problematisch ervaart, valt voor de ander wel wat mee. Werken aan bewustwording is de eerste stap naar de aanpak van geldzorgen.

Allereerst door een scan te doen die vaststelt hoeveel werknemers met geldstress kampen én of het bedrijfsklimaat veilig genoeg is om over te praten. 

Het bewustzijn van geldzorgen is geen vast gegeven, wat de een als problematisch ervaart valt voor de ander mee. Werken aan bewustwording is de eerste stap naar de aanpak, want wanneer iemand geen probleem ervaart kun je diegene ook niet verder helpen. Als werkgever moet je hier bewust van zijn. 

Alleen een probleem wat is gedeeld is een probleem wat je kunt helpen op te lossen. Binnen de gevoeligheid van geldzorgen wil je natuurlijk oplossingen gebruiken die werken. Dat betreft ondersteunen bij het herkennen van signalen tot aan doorverwijzen voor de juiste ondersteuning. Vroegtijdig signalen herkennen voorkomt ziekteverzuim, afname arbeidsproductiviteit, financiële stress en uiteindelijk doorverwijzen naar schuldhulpverlening. 

Wanneer je weet dat je een probleem hebt, is dat probleem nog niet gedeeld. Schaamte en angst vormen drempels om je probleem te delen. In de praktijk doe je dat alleen bij mensen die dichtbij je staan en die je voor 100% vertrouwt. En vertrouwen is niet iets wat je zomaar krijgt. Het aanstellen van vertrouwenspersonen die ervaring hebben met geldzorgen is essentieel om financiële problematiek binnen jouw organisatie bespreekbaar te maken, maar door iemand een vertrouwenspersoon te noemen wordt hij/zij nog niet in vertrouwen genomen, daar is meer voor nodig. 

Het begrijpen van de loonstrook geeft inzicht over wat die bedragen uiteindelijk betekenen voor het dagelijks leven van de werknemers. Dit inzicht alleen is natuurlijk niet genoeg. Dat betekent dat je bereidt moet zijn om met je werknemers hierover te praten en daar waar nodig te ondersteunen. Een begrijpelijke loonstrook die aangeeft wat het leven kost en hoe je hiermee om kan gaan kan een werknemer uiteindelijk verder helpen. 

Aan de slag met Scan en Advies?

Neem vrijblijvend contact op en ik help je graag en snel verder. Samen zij n we Geldzorgen de Baas!